20 jaar AeroPress maakt indruk

Van simpele uitvinding tot ware  koffierevolutie


De finesses van specialty coffee worden vaak aanbeden op het altaar aan V60 of Chemex. Maar de Aeropress mag zeker niet onderdoen. Even compact als geniaal. Jubelt allen; de AeroPress bestaat 20 jaar!

De AeroPress combineert het beste van verschillende werelden: de helderheid van filterkoffie, de druk van een espresso en de volledige immersie (gemalen koffie volledig in contact laten komen met het water voor een bepaalde tijd en daarna terug scheiden) van een French press. En dat in een handzaam buisje. Een bedrieglijk eenvoudig proces waarachter heel wat schuil gaat. 

Van Frisbee tot filter 

De AeroPress is het geesteskind van Alan Adler (foto), een Amerikaanse ingenieur die eerder naam maakte met de Aerobie-vliegende schijf. Maar Adler had nog een ander probleem: hij hield van koffie, maar haatte hoe bitter en inconsistent die vaak smaakte. Dus trok hij zich in 2004 terug in zijn garage in Palo Alto met een missie: een apparaat bouwen dat sneller, consistenter én lekkerder koffie zet.

Een jaar later werd zijn oplossing onthuld op het CoffeeFest in Seattle: Adler kwam aanzetten met een cilindrische buis, een plunjer en een filterdop. Niet meteen sexy, maar wél briljant. Het kleinood groeide in geen tijd uit tot een wereldwijd fenomeen. Vandaag de dag heeft de AeroPress een eigen wereldkampioenschap en een Reddit-community van 70.000 leden. Maar wat maakt dit apparaat, dat eruitziet als een oversized injectiespuit, zo bijzonder?





"Het leukste aan de AeroPress 
is de handleiding achterwege te laten én te gaan spelen met alle variabelen 
van maalgraad tot waterhoeveelheid 
en brouwtijd"



Hybride techniek

In tegenstelling tot espresso (druk) of filter (zwaartekracht), werkt de AeroPress met een hybride techniek. Je vult de cilindrische kamer met gemalen koffie, voegt heet water toe, roert kort, en vervolgens druk je de plunjer langzaam door een papieren microfilter in een mok. In ongeveer 3 minuten heb je een kop koffie die opmerkelijk schoon, vol en vrij van bitterheid is. 

De magie zit in de details. Zo zorgt de microfilter er voor dat gruis wordt tegengehouden. Dat helpt om die gladde textuur te krijgen en een zuurgraad die, volgens AeroPress, Inc., een vijfde is van druppelkoffie en een negende van French press

Voor AeroPress neem je een fijnere maalgraad dan filterkoffie en de aanbevolen watertemperatuur voor een medium roast is 90 tot 95°, voor een donkerder gebrande roast probeer je beter 85° tot 90°C. Maar het leuke is uiteraard, dat je met alle variabelen van maalgraad tot waterhoeveelheid en brouwtijd kan gaan spelen. Het is niet voor niets dat de AeroPress wereldkampioenschappen zoveel publiek trekken. Deze World AeroPress Championships (WAC) trekken tot 5.000 deelnemers in meer dan 175 evenementen wereldwijd. 

Zelf kiezen we liefst voor een Monx single origin in combinatie met de AeroPress omdat je heel veel smaken uit je koffie kunt halen. En dat maakt het fijn om die nuances te gaan ontdekken uit het Monx aanbod. 

Je dynamische snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.

Canadees investeringsfonds duwt door

In de afgelopen 20 jaar heeft de AeroPress zich verder ontwikkeld. Zo worden de originele modellen sinds 2009 enkel nog gemaakt van BPA-vrij duurzaam polypropyleen en zijn er vooral varianten bijgekomen. Denk aan een compacte reisversie AeroPress Go (2019)  of een XL versie voor hogere capaciteit, of een Clear-versie uit volledig transparant Tritan-plastic.  

Om tegemoet te komen aan zij die het plastic veel 'te goedkoop' vinden kwam er zelfs een luxueus uitgevoerde premium versie. Volledig uit glas en metaal en maar liefst vijf keer duurder dan de normale uitgave. 

In 2021 werd het bedrijf AeroPress overgenomen door Tiny Captial, een Canadees investeringsfonds, dat duidelijk gelooft dat er nog meer uit AeroPress gedrukt kan worden. Met nieuwe modellen en accessoires, de introductie van herbruikbare metalen filters en de nodige investeringen in marketing om met het eenvoudige succesnummer een nog breder publiek te gaan bereiken. 

Deel deze post
Labels